بیوگرافی ستار | از خانه‌به‌دوش تا همسفر؛ روایت پر فراز و نشیب زندگی ستار

بیوگرافی ستار

بیوگرافی ستار

ستار (عبدالحسن ستارپور) یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین چهره‌های موسیقی ایران معاصر است؛ هنرمندی که با صدای گرم و بی‌بدیل خود، موسیقی پاپ و سنتی ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی برد و یادگاری جاودانه برای چند نسل از ایرانیان رقم زد. این مقاله تلاشی است برای ثبت زندگی شخصی، دوران کودکی و نوجوانی، مسیر ورود به دنیای موسیقی، دوران اوج، تاثیر انقلاب ۱۳۵۷، مهاجرت، فهرست کامل آلبوم‌ها و آهنگ‌ها، حواشی و بازتاب مردمی، همکاری‌ها، جوایز و افتخارات، جایگاه فرهنگی و نهایتاً بیماری و پایان دوران فعالیت این خواننده بزرگ با اتکا بر گسترده‌ترین منابع معتبر آنلاین و پژوهشی روزکه در نابی موزیک به آن پرداخته ایم.

زندگی شخصی، دوران کودکی و نوجوانی

ستار با نام اصلی عبدالحسن ستارپور در ۲۸ آبان ۱۳۲۸ در محله شهباز تهران از پدری آذری و مادری آبادانی به دنیا آمد. خانواده او از طبقه متوسط، فرهنگی و اهل هنر بودند. پدر ستار اصالتا اهل جمهوری آذربایجان و مادرش اهل آبادان بود که محیط چندفرهنگی خانواده و محله نقش موثری در شکل‌گیری شخصیت و ذوق هنری او داشت.

ستار سه برادر و یک خواهر دارد. محیط خانوادگی، با حمایت‌های ضمنی از علاقه‌مندی‌های فرزندان به موسیقی و هنر، باعث شد ستار از همان سنین کودکی سایر خوانندگان را تقلید کند و در میان فامیل و دوستی، بسیاری او را به خواندن تشویق نمایند. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان و دبیرستان اقبال تهران به پایان رساند و پس از آن در رشته اقتصاد سیاسی بین‌المللی از مدرسه عالی بازرگانی (دانشگاه علامه طباطبایی کنونی) موفق به اخذ کارشناسی شد.

ستار در جوانی

علاقه ستار به فوتبال نیز چشمگیر بود. او مدتی در تیم‌های فوتبال بازی کرد و بعدها در جوانی و میانسالی به عنوان کاپیتان تیم فوتبال هنرمندان ایران در رقابت‌های دوستانه و رویدادها فعالیت داشت و همواره به ورزش عشق می‌ورزید.

ذوق هنری و علاقه به موسیقی در کودکی

ستار از همان روزگار دبستان، زیبایی موسیقی و قدرت صدای خود را کشف کرد. خودش نقل می‌کند که در بچگی آهنگ‌های دلکش، مرضیه، اکبر گلپایگانی و بسیاری دیگر را گوش می‌داد و سریع ملودی‌ها و شعرها را حفظ می‌کرد. در محفل‌های فامیلی و دوستانه، بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها از او می‌خواستند آواز بخواند. علاقه ستار به رادیو نمود فراوانی داشت؛ او تا پاسی از شب به شنیدن برنامه گل‌ها عادت داشت و دفتر قرمزی داشت که دست‌نوشته‌های ترانه‌های محبوبش را در آن می‌نوشت.

در دوره راهنمایی و دبیرستان، بارها در برنامه‌های هفتگی و جشن‌های مدرسه آواز خواند و مورد تشویق قرار گرفت. چنین پشتوانه‌ای از تشویق و موفقیت زودهنگام، اعتماد به نفس هنری او را شکل داد و تمایل او به دنبال کردن موسیقی را تقویت کرد.

ورود به دنیای موسیقی و آغاز فعالیت حرفه‌ای

ستار نخستین قدم‌هایش را از طریق حضورهای خوش‌ذوق در مدرسه و جمع‌های خانوادگی برداشت، اما اولین مواجهه حرفه‌ای و جایگاه‌یابی واقعی او نقطه عطفی در سال ۱۳۵۱ بود؛ زمانی که با معرفی بابک بیات، تهیه‌کننده و آهنگساز نام‌دار، برای خواندن تیتراژ اصلی سریال معروف «خانه به دوش» (مراد برقی) انتخاب شد. بابک بیات صدای ستار را شنید و با گرفتن مبلغی به عنوان حق‌الزحمه اولین ترانه حرفه‌ای را برای اجرا به او سپرد. آشنایی با پرویز کاردان، کارگردان سریال، آغاز مسیر درخشان ستار در موسیقی ایران شد.

ترانه «خانه به دوش» ملودی ترکیبی از سنتی و پاپ داشت. این موفقیت و انعکاس گسترده رسانه‌ای باعث شد صدای ستار در سراسر ایران شنیده شود و علاقمندان بسیاری بیابد. به فاصله کوتاهی، ترانه «همسفر»، نیز به طور تصادفی به گوش فرح پهلوی رسید و دستور پخش آن در رادیو داده شد؛ اتفاقی که محبوبیت ستار را دوچندان کرد و صدای او را وارد خانه‌های ایرانیان کرد.

دوران اوج محبوبیت قبل از انقلاب

دهه ۱۳۵۰ دوران طلایی موسیقی پاپ ایرانی بود. رسانه‌های قدرتمندی مانند رادیو و تلویزیون ملی ایران بستری مناسب برای معرفی استعدادها فراهم کردند. ستار پس از موفقیت اولیه، به‌شدت مورد استقبالِ مردم و مدیران رادیو تلویزیون قرار گرفت و کاری ثابت در خواندن تیتراژها، برنامه‌های نوروزی و ترانه‌های زمینه فیلم‌ها پیدا کرد. همکاری با چهره‌هایی مانند بابک بیات، ایرج جنتی عطایی، منصور تهرانی، حبیب‌الله بدیعی و واروژان باعث شد آثاری ماندگار و خلاقانه به نامش ثبت شود.

ستار به دلیل توانایی منحصر به فرد در تلفیق موسیقی سنتی و پاپ، و بیان احساسی شعرها و همچنین صدای گرم و نافذ خود، به یکی از پرطرفدارترین خوانندگان ایران بدل شد. آهنگ‌هایی همچون «خانه به دوش»، «همسفر»، «شازده خانم»، «گل سنگم»، «سپید و سیاه»، «عروسی»، «گل ناز» و بسیاری دیگر، در این دوران ساخته و اجرا شدند.

هم‌زمان با گوگوش، هایده و مهستی، ستار جزو اولین گروه خوانندگان ایرانی شد که به دعوت دولت پهلوی برای اجرای برنامه‌های بین‌المللی به سایر کشورها سفر کرد. این امر جایگاه بین‌المللی او را تثبیت کرد و آوازه‌اش فراتر از مرزهای ایران رفت.

زندگی و فعالیت ستار در زمان انقلاب ۱۳۵۷

سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران، تغییرات عمده‌ای در فرهنگ، سیاست و هنر کشور ایجاد کرد و موسیقی پاپ – به ویژه پس از انقلاب – تحت فشارهای شدید قرار گرفت و اکثریت هنرمندان به اجبار مهاجرت کردند.

پیش از انقلاب، ستار به همراه سایر خوانندگان مشهور در قالب تورها و برنامه‌های فرهنگی به بسیاری از کشورها سفر کرد تا نماینده موسیقی ایرانی باشد. با شدت گرفتن فضای انقلاب، هنرمندان عرصه موسیقی پاپ زیر ذره‌بین نهادهای جدید قرار گرفتند و بسیاری مجبور به ترک کشور شدند.

ستار خواننده

ستار یک ماه پیش از پیروزی انقلاب (دی ۱۳۵۷)، به بهانه درمان فرزند برادرش همراه خانواده به آمریکا رفت و پس از بازگشت خانواده‌اش به ایران، در لس‌آنجلس ماندگار شد و مسیر حرفه‌ای هنری‌اش را در تبعید ادامه داد.

فضای انقلابی ایران و سیاست‌های جدید فرهنگی موجب شد کنسرت‌ها، همکاری با تلویزیون و رادیو، حتی انتشار و شنیدن آثار موسیقی پاپ به شدت محدود شود و نام ستار نیز همانند بسیاری بر لیست ممنوع‌الفعالیت‌ها قرار گرفت. این اجبار به ترک وطن، نقطه عطفی کلیدی در زندگی شخصی و مسیر هنری ستار بود.

مهاجرت و فعالیت‌های بین‌المللی

ستار پس از مهاجرت به لس‌آنجلس، کار رسمی خود را در کاباره شکوفه آغاز کرد و با راه‌اندازی اجراهای زنده و انتشار رسمی آلبوم‌هایش توسط شرکت‌های معتبر همچون کلتکس رکوردز و آونگ موزیک فعالیت بین‌المللی خود را گسترش داد.

او نخستین خواننده ایرانی بود که کنسرت مشترکی با گروه‌های بین‌المللی برگزار کرد. از جمله شاخص‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به کنسرت با گروه بسیار مشهور Boney M در دهه ۱۹۸۰ میلادی در لندن اشاره نمود که نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران در غرب محسوب می‌شود. همچنین او آلبومی با عیدان رایخل، خواننده اسرائیلی، ضبط کرد که نشان از نگرش باز و مدرن او نسبت به همکاری‌های فرامرزی داشت.

ستار از این دوره به بعد، عمدتاً موسیقی با ریتم آرام، اجتماعی و گاهی سیاسی را دنبال کرد. همکاری موفق با صادق نوجوکی (آهنگساز مطرح ایرانی) در تولید آثار ماندگاری مانند «سپید و سیاه»، «عروسی»، «آشتی» و «گل ناز» و انتشار دو آلبوم “گلایه” و “گل بانو”، این سال‌ها را به دوره‌ای طلایی برای موسیقی تبعیدی ایرانی بدل ساخت.

فهرست آلبوم‌ها و زمان/مکان انتشار

بر اساس منابع متعدد، ستار نزدیک به ۴۰ آلبوم رسمی (مستقل یا مشترک) منتشر کرده است و برخی از آثار او پس از پخش رسمی در خارج، به صورت غیررسمی ـ حتی زیرزمینی ـ در ایران دست به دست می‌شدند.

جدول نمونه‌ای از آلبوم‌ها، سال و وضعیت انتشار:

نام آلبوم سال انتشار وضعیت محل انتشار/همکاران
همسفر ۱۳۵۱ غیررسمی تهران
دلتنگی ۱۳۵۳ غیررسمی تهران
شام آخر ۱۳۵۴ غیررسمی تهران
شازده خانوم ۱۳۵۵ غیررسمی تهران
صدای بارون ۱۳۵۶ غیررسمی تهران
عید شما مبارک ۱۳۶۱ رسمی لس آنجلس
شناسنامه ۱۳۶۱ رسمی لس آنجلس
رقیب ۱۳۶۲ غیررسمی لس آنجلس
به یاد داریوش رفیعی ۱۳۶۳ رسمی لس آنجلس
بانی ۱۳۶۳ رسمی لس آنجلس
خاطره ۴ (شب عشق) ۱۳۶۴ رسمی لس آنجلس
بی‌عشق هرگز ۱۳۶۵ غیررسمی لس آنجلس
تک خال ۱۳۶۶ رسمی لس آنجلس
گل پونه ۱۳۶۷ غیررسمی لس آنجلس
بزم شب عاشقان ۱۳۶۸ رسمی لس آنجلس
قدم رنجه ۱۳۶۹ رسمی لس آنجلس
گلایه ۱۳۸۰ رسمی لس آنجلس (صادق نوجوکی)
گل‌بانو ۱۳۸۵ رسمی لس آنجلس (صادق نوجوکی)
۴۰ سال خاطره ۱۳۹۹ رسمی لس آنجلس
راوی ۱۴۰۲ در دست انتشار لس آنجلس

این جدول تنها نمایی کلی ارائه می‌کند و تعداد قابل توجهی از این آلبوم‌ها بارها بازانتشار یا با قطعات جدید در نسخه‌های گوناگون منتشر شده‌اند.

فهرست نمونه‌ای آهنگ‌ها (به همراه سال انتشار و همکاران)

ستار صدها قطعه ماندگار را با همکاری ترانه‌سراها و آهنگسازان بزرگ ایران اجرا کرده است. قطعات چون «خانه به دوش»، «شازده خانم»، «خانه»، «سپید و سیاه»، «رفراندوم»، «همسفر»، «آشتی»، «شهر غم»، «مردم»، «شناسنامه»، «کاشکی شاه بودم»، «دلخون»، «زنگ حساب»، «گل پونه»، «گل سنگم»، «گل بانو»، «عروسی» و ده‌ها اثر دیگر، عمدتاً در سال‌های دهه ۵۰ تا دهه ۹۰ شمسی با مشارکت ترانه‌سرایانی چون ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز، شهیار قنبری و آهنگسازانی مانند بابک بیات، صادق نوجوکی، منوچهر چشم‌آذر، فرید زلاند و دیگران تولید شده‌اند.

نمونه جدول آهنگ‌ها و جزئیات:

نام آهنگ ترانه‌سرا/آهنگساز سال انتشار توضیحات
خانه به دوش ایرج جنتی عطایی/بابک بیات ۱۳۵۱ تیتراژ سریال مراد برقی
شازده خانم محمد صالح‌علاء/منوچهر چشم‌آذر ۱۳۵۵ شاخصه پرحاشیه
همسفر سعید طبیبی/تورج شعبان‌خانی ۱۳۵۳ پخش رادیو به سفارش فرح پهلوی
شام آخر شهیار قنبری/واروژان ۱۳۵۵
سپید و سیاه ایرج جنتی عطایی/صادق نوجوکی پس از انقلاب همکاری با صادق نوجوکی
عروسی اردلان سرفراز/صادق نوجوکی پس از انقلاب همکاری با صادق نوجوکی
آشتی پاکسیما زکی‌پور/صادق نوجوکی پس از انقلاب همکاری با صادق نوجوکی
زنگ حساب حافظ/لقمان ادهمی دهه ۶۰ مضمون اجتماعی-انتقادی
گل پونه اردلان سرفراز/فرید زلاند ۱۳۶۴ مضمون سیاسی
مردم عیدان رایخل (همکاری خارجی) دهه ۸۰ قطعه سیاسی مشترک
شناسنامه ایرج جنتی عطایی/بابک بیات پس از انقلاب مضمون سیاسی، منعکس‌کننده هویت ایرانیان

ستار غالباً برای مناسبت‌های نوروز و شب یلدا ترانه‌های اصیل ایرانی اجرا کرده که بخشی از فرهنگ ملی ایرانیان خارج کشور گشته‌اند.

نمونه جدول ترانه‌های آثار سینمایی و تلویزیونی

سال فیلم/سریال نام ترانه ترانه‌سرا آهنگساز
۱۳۵۳ مراد برقی و هفت دخترون خانه به دوش ایرج جنتی عطایی بابک بیات
۱۳۵۳ قصه عشق (سریال) شهر غم ایرج جنتی عطایی بابک بیات
۱۳۵۴ قرار بزرگ فاتح، کاشکی محمد علی شیرازی منوچهر چشم‌آذر
۱۳۵۵ شام آخر شام آخر شهیار قنبری واروژان
۱۳۵۶ گل‌های کاغذی گل‌های کاغذی، چشمای تو شرمین شجره تورج شعبان‌خانی
۱۳۵۷ امشب اشکی می‌ریزد (فیلم) شب ویرونی اردلان سرفراز فریدون خشنود

تحلیل جدول: نقش موسیقی ستار در متن آثار سینمایی و سریالی نمایانگر قدرت انتقال عواطف در جامعه ایرانی دهه ۵۰ بود و حضور رسمی او در تولیدات تلویزیونی، نقشی کلیدی در تثبیت محبوبیتش داشت.

همکاری با ترانه‌سراها و آهنگسازان

ستار طی حدود پنج دهه، با ده‌ها ترانه‌سرا و آهنگساز شاخص ایران همکاری داشت. فهرستی از مهم‌ترین ترانه‌سرایان: ایرج جنتی عطایی، اردلان سرفراز، شهیار قنبری، زویا زاکاریان، سعید طبیبی، منصور تهرانی، محمد صالح‌علاء، لیلا کسری، هما میرافشار، مسعود امینی، فرهنگ قاسمی، مسعود فردمنش و پاکسیما زکی‌پور. از آهنگسازان نیز: فرید زلاند، محمد حیدری، صادق نوجوکی، منوچهر چشم‌آذر، ناصر چشم‌آذر، لقمان ادهمی، جهانبخش پازوکی، کاظم عالمی، فریبرز لاچینی، تورج شعبان‌خانی، بابک افشار، واروژان، بابک بیات، انوشیروان روحانی، محمد شمس، حسن شماعی‌زاده، سورن، عماد رام، آندرانیک، فرخ آهی و حمید ندیری.

همچنین همکاری با خوانندگانی چون مهستی، هایده، شهره، الهه، شیفته، حسن شماعی‌زاده، مرتضی، داریوش و ابی یادگارهایی ماندگار در موسیقی ایران به جا گذاشت.

تحلیل مضمون آثار: عاشقانه، اجتماعی، سیاسی

برخلاف بسیاری از ستاره‌های پاپ ایرانی، آثار ستار ترکیبی از مضامین مختلف است.

  • آهنگ‌های عاشقانه: بخش اعظم کارهای او حول محور عشق و دلتنگی و دغدغه‌های انسانی شکل گرفته‌اند مانند «آشتی»، «گل ناز»، «همسفر».
  • آثار اجتماعی: ترانه‌هایی چون «خانه به دوش» نقش زندگی مردم کوچه و بازار و مسائل روز را به تصویر می‌کشند.
  • آهنگ‌های سیاسی: ستار از دهه ۵۰ به بعد، به خصوص پس از انقلاب ۵۷، ترانه‌های سیاسی شاخصی ساخت؛ آثاری چون «گل پونه»، «مردم»، «رفراندوم»، «هموطن»، «شناسنامه»، «کاشکی شاه بودم»، «نسل من گمشده»، «خاک خسته»، «دلم گرفته هموطن»، «ماروباش»، «حیدرخان»، «زندان آزادی» و ده‌ها اثر دیگر با رویکرد انتقادی، هویتی و میهنی به ایران و ایرانیان مهاجر پرداختند.

علاقه ستار به ادبیات کلاسیک فارسی، انتخاب شعر از سعدی، حافظ، فردوسی و اشعار معاصر برای کارهای او اصالت ادبی و فرهنگی خاصی ایجاد کرد.

فهرست کنسرت‌ها و اجراهای زنده

ستار نه‌تنها در ایران، بلکه در خارج از مرزها نیز مخاطبان فراوان جذب کرد.

  • نخستین تجربه جهانی او اجرای مشترک با گروه Boney M در لندن دهه ۱۹۸۰ بود که به عنوان اولین حضور یک خواننده ایرانی روی صحنه با گروه جهانی ثبت شد.
  • پس از انقلاب، کنسرت‌های زیادی در لس‌آنجلس، تورنتو، استکهلم، لندن، آلمان، استرالیا، دبی و ونکوور برگزار کرد.
  • بلیت کنسرت‌های او به سرعت به فروش می‌رسید و محبوبیت او در میان ایرانیان خارج از کشور ستودنی بود.
  • حضورش در جشنواره‌ها و برنامه‌های نوروزی لس‌آنجلس و سایر شهرها، فضایی برای اتحاد فرهنگی ایرانیان مهاجر ایجاد کرد.

کنسرت‌های اخیر ستار در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در ونکوور و لس‌آنجلس با استقبال بسیار زیاد و البته حواشی روبه‌رو شد. اجرای نشسته و بعضا ضعیف او به دلیل بیماری، موجب نگرانی طرفداران گشت اما بسیاری همچنان صدای او را از اکثر هنرمندان ایرانی سرتر می‌دانستند.

بهترین و محبوب‌ترین آهنگ‌ها

فهرست آثار پرشنونده ستار بسیار گسترده است. بخشی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین آهنگ‌ها مطابق با نظر کارشناسان، سایت‌های آرشیو آهنگ و بازخورد مردم شامل موارد زیر است:

  • خانه به دوش
  • همسفر
  • شام آخر
  • شب ویرونی
  • گل‌های کاغذی
  • شازده خانم (با حواشی بسیار)
  • شهر غم
  • سپید و سیاه
  • عروسی
  • آشتی
  • گل ناز
  • گل سنگم
  • دلخون
  • زنگ حساب
  • گل پونه
  • مردم
  • کاشکی شاه بودم
  • شناسنامه
  • فاتح و کاشکی
  • چادر نماز گل‌گلی
  • گل بانو

هر یک از این آثار به شکل مستقل بازخورد عمیقی در میان نسل‌های مختلف ایرانی داشته و محتوای عاشقانه و اجتماعی و سیاسی آن بازتاب مستقیمی از تحولات و دغدغه‌های جامعه ایرانی بوده است.

آهنگ های ستار

حواشی و نظرات مردم درباره ستار

ستار همیشه در کانون توجه رسانه‌ای، چه در ایران و چه در خارج، بوده است. او هنرمندی خوش‌برخورد، فروتن و بی‌حاشیه توصیف شده که زندگی شخصی‌اش را از عرصه هنری تا جای ممکن جدا نگه داشته است.

  • ریش ستاری: مدل ریش آنکارد خاص او، که هیچ‌گاه کوتاه نشد، به نماد ظاهری و حتی «سرقفلی» او تبدیل شد و در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی به ترندی در بین جوانان بدل شد.
  • مردم و رسانه‌ها: ستار همواره محبت و استقبال مردم را مهم‌ترین سرمایه دانسته است و در گفتگوها بر این باور تاکید داشته که بزرگ‌ترین سعادت یک هنرمند، شنیده شدن صدایش توسط ملتش است.
  • شایعات: درباره ترانه “شازده خانم” شایعه ارتباط پنهان با خاندان پهلوی مطرح شد که خود ستار آن را بی‌اساس عنوان کرد.
  • رفتار در کنسرت‌ها: رفتار محترمانه و متواضع او همیشه بازخورد مثبت مخاطبان را در پی داشته و حتی زمانی که به دلیل بیماری مجبور شد نشسته یا با خواندن کمتر روی صحنه برود، بسیاری باز هم همراهش ماندند و اجراهایش را با شور تشویق کردند.

جوایز و افتخارات هنری

یکی از شاخص‌ترین افتخارات ستار اخذ دکترای افتخاری موسیقی از مؤسسه بین‌المللی مطالعات عالیه (IFSI) ـ شاخه مطالعات معاصر ـ بود که در مراسمی ویژه در لندن، با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، توسط پروفسور مصطفی دربیانی به او اهدا شد. این جایزه نمادی است از شناخته شدن او نه تنها در سطح جامعه ایرانی بلکه در محافل بین‌المللی به خاطر نقش مهمش در پاسداشت موسیقی ایرانی.

ستار همچنین در وبسایت‌های موسیقی و رسانه‌های جهانی به عنوان “a true Persian music icon” و “فرانک سیناترای ایرانی” توصیف می‌شود؛ نشان از گستره شهرت و احترام حرفه‌ای او دارد.

تاثیر و جایگاه فرهنگی ستار در موسیقی ایران

ستار با زبانی ساده و بی‌تکلف، دغدغه‌های اجتماعی، عاشقانه و فرهنگی ایرانیان را در هر زمان بازتاب داد. حضور فعال او در دوره قبل انقلاب، جسارت در بیان مسائل سیاسی و اجتماعی (کنار پرهیز از سطحی‌نگری) و نیز تلاش برای حفظ اصل چهره ملی در آثارش، از او هنرمندی تاثیرگذار و مرجع ساخت.

ستار نسلی از خوانندگان را تحت تاثیر قرار داد، هم نسل خود را و هم جوانانی را که پس از انقلاب به موسیقی روی آوردند. آثار او به عنوان بخشی از فرهنگ عامه در تمامی جشن‌ها، غم‌ها و روزمرگی‌های جامعه ایرانی جای دارد و بسیاری از قطعاتش بخصوص بین مهاجرین بعد از انقلاب، به نوستالژی‌هایی برای بازسازی هویت فرهنگی تبدیل شد.

بیماری و پایان دوران فعالیت حرفه‌ای

در آغاز دهه ۱۴۰۰، به‌ویژه از سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خورشیدی، انتشار اخبار ناراحت‌کننده‌ای از بیماری ستار کام دوستدارانش را تلخ کرد. بنابر اعلام رسمی حمید شب‌خیز و تائید رسانه‌ها و نزدیکان ستار، بیماری خاصی ناشی از ابتلا به تومور با تاثیر قابل توجه بر حنجره و تارهای صوتی، موجب شد او بار دیگر نتواند بخواند.

گزارش‌ها از بستری شدن ستار در لس‌آنجلس و کاهش جدی توان حرکتی و صوتی، جامعه هنری و دوستداران را به شدت متاثر کرد. با وجود تلاش برای درمان و امیدواری‌ها، ستار عملاً از دنیای موسیقی خداحافظی کرد.

در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دوستدارانش همواره امید به کسب سلامتی دوباره ستار دارند و بسیاری ابراز داشته‌اند که آثار و خاطرات او جاودانه خواهد ماند؛ چرا که او با صدای خود دنیا را برای ایرانیان ـ چه در داخل و چه خارج ـ زیباتر کرد.

نتیجه‌گیری

ستار، فراتر از یک خواننده، بخشی از تاریخ معاصر موسیقی، فرهنگ و هویت ایرانی است. تاثیر او در تلفیق سنتی-پاپ، وفاداری به ارزش‌های ادبی و موسیقایی، حضور درخشان پیش از انقلاب، جسارت در طرح مسائل اجتماعی و سیاسی، دوام کار حرفه‌ای در مهاجرت و آخرین سال‌های عمر هنری در کنار مردم، او را به اسطوره‌ای بی‌قیاس بدل کرد.

صدها قطعه، ده‌ها آلبوم، ده‌ها همکاری و صدای گرم و نافذی که امروز دیگر روی صحنه نمی‌خواند، اما زندگی همان‌طور که خودش همیشه در مصاحبه‌ها بیان کرده، مهم است که صدای هنرمند برای همیشه در قلب مردمش زنده بماند. ستار، بی‌اغراق، ستاره‌ای است که هرگز غروب نمی‌کند؛ صدایی که نسل‌ها با آن بزرگ شده‌اند، عاشق شده‌اند، گریسته‌اند، شادمان شده‌اند و با آن خاطرات بی‌پایان ساخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *